Äiti, hoida kehoasi - Nordic Fit Mama
15647
post-template-default,single,single-post,postid-15647,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Äiti, hoida kehoasi

Äiti, hoida kehoasi

Fyysisellä kunnolla on valtavan suuri vaikutus jaksamiseen, elämäniloon sekä naiseuteen. Fyysinen kunto vaikuttaa paljon myös itsetuntoon ja siihen, millaiseksi itsemme koemme. Kun keho on hyvässä kunnossa, jaksat kantaa lasta, tehdä kotitöitä ja puuhailla normaaleita kotitöitä. Huonokuntoiselle samat askareet tuntuvat paljon raskaammilta.

 

Kunnosta huolehtiminen on helppoa ja se voi olla ilmaista ja integroitavissa vaivattomasti omaan arkeen. Voit kävellä reippaasti ja tehdä ulkona muutamia treeniliikkeitä, jumpata kotona kehonpainolla, venytellä ja rakastella. Kehon hoitaminen ja siitä huolehtiminen siten, että se tuntuu hyvältä antaa voimaa, ryhtiä, energiaa ja itsevarmuutta. Jos olo on heikko, on vaikeaa tuntea itsensä vahvaksi tai iloiseksi. Se, että haluaa tuntea olonsa terveeksi ja voimakkaaksi, on paras lähestymistapa liikuntaan, ei kilojen tarkkailu.

 

Lähde liikkeelle pienesti. Jos tuntuu, ettet jaksa kuntoilla, aloita niin vähästä, että se ei tunnu rasittavalta. Tee muutamia kyykkyjä, varpaillenousuja leikkipuistossa tai painonsiirtoja lasta kantaessasi. Jos taas pidät liikunnasta ja kaipaat sitä, sovi omista, 20-30 min lenkeistä kumppanisi kanssa. Muutama lenkki viikossa on varmasti mahdollista järjestää, vaikka vauva olisikin vielä pieni tai kaipaisi äitiä kovasti. Näin saat myös omaa aikaa ja rauhaa. Lyhyilläkin irtiotoilla ja omalla ajalla on suuri merkitys ja vaikutus hyvinvointiin. Voit myös jumpata ja venytellä lapsen kanssa kotona, aina liikunnalle ei edes tarvitse järjestää erillistä aikaa.

 

Kehosta huolehtiminen on helppoa, eikä vie paljon aikaa kun teet sen yksinkertaisesti. Asiat jäävät helpommin tekemättä, jos tavoitteet ovat liian suuria. Ajattele, että mikä tahansa määrä, parikin liikettä on parempi kuin ei mitään. Ole iloinen siitä, että kuntoilet millä tahansa tavalla sen sijaan, että haaveilet aloittavasi juuri sinulle räätälöidyn saliohjelman. Saliohjelman aikakin varmasti tulee, mutta tee tällä hetkellä se, mikä elämäntilanteeseesi sopii, älä turhaan pode syyllisyyttä vaan nauti elämästä!

 

Lähde: Vasara, Mitra (Viisas Elämä, 2016). Ihana äiti, ihana nainen.

Nordic Fit Mama
info@nordicfitmama.fi