Äidin hyvinvointi - koko nainen kuntoon!

alapää lantionpohja lantionpohjankireys liikunta stressi äitiys
Äidin hyvinvointi - lantionpohja vaikuttaa kokonaisvaltaisesti

Kun miettii äitien hyvinvointia, on hyvä muistaa että ihminen ei ole erillisten osien muodostama kone vaan kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Olemme valmentaneet tuhansia naisia ja saamamme palaute kertoo kuinka iso merkitys toimivalla lantiopohjalla on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. 

Alapää vaikuttaa yläpäähän ja yläpää alapäähän. 

Äiti - oletko muistanut treenata lantionpohjan lihaksia? Niillä on yllättävän iso vaikutus koko hyvinvointiin

Lantionpohjan kunto vaikuttaa koko kehon hyvinvointiin, leukanivelistä mielialaan.  Sillä on vaikutusta koko elämänlaatuun. Ja uskallamme väittää, että tämä pätee kaikkiin naisiin, ei vain äiteihin, iästä riippumatta. Kun lantionpohja toimii ja siihen voi luottaa, ei tarvitse miettiä voiko lähteä lenkille tai leikkiä hippaa lasten kanssa.

Lantionpohjan lihasten harjoittamisesta muistutellaan kyllä neuvolassa ja synnytyslaitoksella, mutta miten muistaa treeni arjen keskellä? Rentoutus- ja tai hengitysharjoituksiakin pitäisi muistaa tehdä pyykkikuorman keskellä.

Äidin hyvinvointi huomioidaan valmennuksissamme kokonaisvaltaisesti. Valmennuksissa ei treenata vain lihaksia vaan opetellaan myös menetelmiä ja tapoja rentoutukseen ja stressinhallintaan. Tavoitteena on, että äidit oppivat ottamaan itselleen pienen (edes muutaman minuutin) oman hetken, jolla on yllättävän iso vaikutus hyvinvointiin. Hetken hengitysharjoitus tai keskittyminen omaan kehoon rentouttaa mieltä ja auttaa päivittäisessä palautumisessa. Se auttaa myös lantionpohjaa rentoutumaan ja toimimaan paremmin.

Lantionpohjan kireys on yleinen haaste synnyttäneillä äideillä

Kireät lantionpohjan lihakset eivät oireile vain fyysisenä kipuna ja vaivoina. Niillä on vaikutusta myös mielialaan. Lantionpohjan rentouttamisen aikaansaama hyvä olo leviää koko kehoon, mieleen asti.

Valmennuksemme on suunniteltu kaikille naisille, ei vain niille äideille, jotka treenaavat kunnianhimoisesti ja haluavat päästä nopeasti takaisin entisiin mittoihinsa. Synnytyksestä palautuminen ja uuden perheenjäsenen kanssa arkeen palaaminen on haastavaa. Siinä on otettava koko nainen huomioon, alapäästä yläpäähän.

Hyvinvointia äitien arkeen koska jokaisella äidillä on oikeus terveeseen ja toimivaan kehoon

Saamamme palautteen perusteella olemme onnistuneet tavoitteessamme lisätä äitien hyvinvointia. Kuntouta keskivartalo® -valmennuksen fokus on keskivartalon ja lantionpohjan lihasten nousujohteisessa vahvistamisessa. Tämä kanavoituu valmennuksen palautteissa toistuvana viestinä siitä, miten äidit ovat saaneet valmennuksesta energiaa arkeen ja paremman mielen. Lantionpohjan kunnolla, epätietoisuudella sen harjoittelusta ja mahdollisilla ongelmilla (esim. virtsankarkailu, selkäkivut) on valtava vaikutus siihen millaiseksi arki koetaan.

Valmennustemme harjoitukset vievät vain hetken päivästä mutta seurauksena on paitsi vahvempi ja rennompi lantionpohja, kiinteämpi keskivartalo ja usein myös oma pieni liikuntahetki arjen rutiinina. 

Tutkimukset osoittavat, että pienet muutokset jotka kytketään osaksi jokapäiväistä arkea johtavat kestävämpiin tuloksiin kuin isot ja kunnianhimoiset tavoitteet. Kymmenen minuutin päivittäinen liikuntatuokio voi olla se sykäys, joka johtaa terveempiin elämäntapoihin.

Stressi liikunnan lisäämisestä ei lisää hyvinvointia

Tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että liikunnan lisääminen on parasta, mitä hyvinvointimme eteen voimme tehdä. Mutta stressiä ei liikkumisesta pidä ottaa. Liikunnan aloittaminen ja sen lisääminen tulee olla helppoa ja siksi harjoituksemme on suunniteltu niin, että ne on helppo sovittaa arkeen. Kun valmennus alkaa, muistutamme treeneistä päivittäin ja annamme helpot ohjeet niiden tekemiselle. Lisäksi valmennuksissa otetaan aina huomioon myös henkinen jaksaminen.

Rentoutukselle ja levolle varataan aikaa, koska kireät lihakset eivät ole vahvat. Valmennuksissa voi edetä myös täysin omassa tahdissa tai tehdä ne kahteen kertaan, koska pääsy valmennusalustalle kestää 6kk.

Nordic Fit Maman valmennukset ovat mahdollisimman stressitön tapa kohentaa kuntoa, korjata raskauden ja synnytyksen aiheuttamia vaurioita sekä ala- että yläpäässä ja päästä taas kiinni treenirutiiniin. 

"Se piristi, rentoutti ja ennen kaikkea treenistä tuli osa arkea - niitä omia hetkiä! Parasta oli positiivisuus, tsempin kautta aloitus, video-ohjeet ja mahdollisuus kuunnella päivän ohjeet vaunulenkillä. Tässä valmennuksessa on todella otettu huomioon äitiys ja tilanteet treenien mahdollistamiseen. Minulla ei jäänyt yhtään treeniä väliin! " Anni

Palaute vaikutuksesta arkeen Nordic Fit Mama 1 - Kuntouta keskivartalo® valmennus

Jatkona aiheeseen mielen ja kehon yhteydestä, kuuntele alla olevasta Kehtaanko kysyä podcastin jaksosta 33 kun Nordic Fit Maman Riina ja kiropraktikko Ilse Ikäheimonen keskustelevat siitä miten kehon kireydet vaikuttavat mieleen ja toisinpäin. Kuuntele miten kiropraktiikan avulla voi helpottaa raskaana olevien lantion alueen ja selän kiputiloja ja toisaalta edesauttaa imetyksen sujuvuutta ja helpottaa imetysjumeja. 

 

Tilaa Nordic Fit Maman uutiskirje

Liity Nordic Fit Mama äitien yhteisöön. Saat kuukausittain  ajankohtaista tietoa äideille, treeni- ja ravintovinkkejä sekä rahanarvoisia etuja.  

Ei roskapostia. Emme koskaan anna tietojasi muualle.