MAKSUTON juoksu-tietoisku 22.6. 🏃🏼‍♀️ Ilmoittaudu mukaan!

Lihastasapainoa vauva-arkeen

Selän jumit ja kivut ovat lähes jokaisen suomalaisen riesana jossain vaiheessa elämää. Fysioterapeuttina koen, että valtaosa niistä liittyy kropan yksipuoliseen kuormittamiseen vaikkakin usein hyvästä syystä. Ollaan esimerkiksi ammatin, elämäntilanteen tai vaikka harrastuksen vuoksi samassa usein staattisessa asennossa pitkään. Sama asento toistuu jopa tunteja päivittäin ja vuosia. Kelpo esimerkkeinä käyvät:

  • Lasta kannattelevat ja lastenrattaita työntävät äidit ja isät
  • Viulistit
  • Intohimoiset työmatkapyöräilijät
  • parturikampaajat
  • jne.

Yllä olevista esimerkeistä voidaan ottaa tarkasteluun viulisti, joka on vastasyntyneen lapsen äiti. Hän kannattelee viulua aina samalla kädellä ja liikuttaa jousta aina samalla kädellä. Varsinkin viulun kannattelu on varsin staattista.  Jos äiti tunnin soittotreenien jälkeen vielä kannattelee eloisaa lasta samaisella kädellä, jolla kannatteli viulua, on reitti niska- ja selkäjumeihin pedattu.

Jumeja syntyy isolla todennäköisyydellä, jos toisen puolen yläselän-, käsivarren ja yleisesti koko takaketjun eli kroppaa ojentavien lihasten lihasvoimatasoista ei pidetä huolta. Toisaalta tärkeää on avata paljon supistuneena olevia rintakehän ja konkreettisesti rintalihasten aluetta esimerkiksi dynaamisin venytyksin.

Suunnitelmallisella lihasvoimaharjoittelulla lihastasapainoa lapsiarkeen

Äiti pitää lasta sylissä ja lasta työnnetään vaunuissa. Äidin arkeen kuuluu myös tietokoneen käyttöä ja kännykän naputtelua. Asento on hyvin tyypillisesti etukumara ja hartiat ovat sisään kiertyneet. Kuten viulistiesimerkissä niin on myös nyt kyse yksipuolisesta kuormituksesta. Selän lihaksisto on venytyksessä esimerkiksi lapojen lähentäjien ja hartioiden takaosien osalta.

Lihastasapainoa parannetaan kohdentamalla lihasvoimaharjoittelu kyseisille alueille. Saman treenihetken alkulämmittelynä avataan rintakehän lihaksistoa, jolloin treenihetki on kokonaisuutena varsin kompakti yllä kuvattuun tilanteeseen.

Videossa esimerkkiliike yllä kuvattuun tilanteeseen treeniksi: Voimaa lapojen lähentäjiin.

Hyvä lihastasapaino palvelee vastasyntyneen lapsen vanhempia siinä missä kilpapyöräilijää tai koodaria. Pitkien venytysten hyöty jumissa oleville lihaksille on melko olematon. Jos kerran elämäntilanne tai ammatti vaativat poikkeuksellisen asennon ylläpitoa, niin ei unohdeta niitä lihaksia, jotka asennon vuoksi jäävät paitsioon. Vauva-arjen jälkeinen minä on vahva ja kuin peruskuntoharjoittelunsa hyvin tehnyt urheilija, fyysisesti valmis uusiin koitoksiin.

 

Kirjoittaja Johannes Hesso on fysioterapeutti, Faf lisensoitu personal trainer ja Innostapersonaltrainer -yrittäjä Helsingissä. Pt ja fyssari samassa paketissa vaikka kotisalillesi pääkaupunkiseudulla ja Tampereella.

 

 

 

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.