4-viikon lantionpohjan treenihaaste nyt avoinna! Aloita jo tänään!

Miten pysyä täysissä sielun ja ruumiin voimissa yli joulunpyhien?

Uncategorized Dec 21, 2020

Joulu on antamisen ja yhdessäolon aikaa ja sen tuoksinassa saattaa tärkein unohtua - eli sinä itse.  

Muista, ettei sinusta ole iloa muille, jos olet väsynyt ja voit huonosti. Pidä siis itsestäsi huolta. Jaksat sitten paremmin niitäkin sukulaisia, jotka eivät mahdu kymmenen suosikki-ihmisesi joukkoon. 
 
Tässä vinkkimme joulunpyhien hyvinvointiin - juuri sinulle!

1. Älä tingi unesta!
 
Pyhinä unirytmi häiriintyy ja tulee valvotuksi myöhempään ja nukutuksi pidempään. Tämä saattaa kostautua univaikeuksina arjen alettua. Säännöllinen unirytmi on nimittäin nukkumisen kannalta todella tärkeää. 
 
Mutta joulu on joulu, joten pienet lipsumiset pitää sallia. Koita kuitenkin pitää unen määrästä (7-8 tuntia) kiinni. Ota vaikka päikkärit, jos yöuni jää vähäiseksi.
Ja palaa sitten pyhien jälkeen mahdollisimman pian normaaliin rytmiisi, eli nukkumaan hyvissä ajoin niin, että ehdit saada tarvitsemasi levon.
 
2. Alkoholi haittaa unenlaatua...
 
...mutta siitä ei kokonaan tarvitse luopua, jos rajoitat kofeiini- ja sokeripitoisten juomien nauttimista, juot paljon vettä ja juot alkoholia kohtuullisesti. Sekoita valkoviiniin runsaasti kuplavettä! Tai tee sangriaa, jossa punaviinin lisäksi paljon hyvälaatuista, kuplavedellä laimennettua hedelmämehua.
 
3. Herkuttele hyvällä omallatunnolla
 
Stressihormoni kortisoli hidastaa ruuansulatusta ja aineenvaihduntaa ja seurauksena on lihominen ja huonovointisuus. 
 
Noudata vanhaa zen-ohjetta: Kun kävelet, kävele. Kun syöt, syö. Eli keskity syödessäsi täysillä syömiseesi ja nauti ruuasta. Syö hitaasti ja rauhallisesti, selkä suorana, niin vältyt ruuansulatusvaivoilta ja ylensyömisen houkutukselta. 
 
Älä tunne syyllisyyttä, jos lipsut liikaa. Siitä seuraa vain stressiä. Anna itsellesi lupa nauttia pyhistä ja anna lipsumiset anteeksi. Aina voi aloittaa uudestaan. 
 
Muista kuitenkin, ettei ylettömyys ole nautinnon edellytys vaan läsnäolo. Suklaameditaatiomme opastaa sinua aidon nautiskelun saloihin. 
 
4. Älä unohda hyvinvointirutiinejasi!
 
Hyvinvointiharjoitusten suurin haaste ei ole harjoitusten raskaus vaan harjoittelurutiinissa pysyminen. Jos treenaaminen, joogaaminen tai meditointi jää tauolle, voi niiden uudelleen aloittaminen olla taas todella haastavaa.
 
Pidä siis rutiineistasi kiinni! Käy lenkillä, treenaa ja meditoi niin pyhätkin sujuvat paremmin.
 
5. Uskalla sanoa EI KIITOS!
 
Kuuntele itseäsi. Jos jouluvelvollisuudet alkavat tuntua ylivoimaisilta, vetäydy joksikin aikaa omiin oloihisi,  jos se vain on mahdollista. Älä tunne syyllisyyttä siitä, ettet jaksa olla sosiaalisempi kuin olet. Muista, että kireänä ja väsyneenä sinusta ei ole muille iloa.
 
Ota vähän omaa aikaa. Käy kävelyllä, lue kirjaa, ota päikkärit. Kysy itseltäsi, mitä SINÄ haluat, tarvitset tai kaipaat. 
 
Muista, että sinä olet oman elämäsi päähenkilö, joulunakin! 
 
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.