Vatsalihasten erkauma ja kuntoutuksen aloitus

Tervetuloa Nordic Fit Maman maksuttomalle minikurssille! Saat seuraavien kolmen päivän aikana tietoa vatsalihasten erkaumasta, ohjeet erkauman testaamiseen ja harjoituksia, joilla aloitat erkauman kuntoutuksen turvallisesti.

Mikä vatsalihasten erkauma?

  • Erkauma syntyy, kun¬†suorat vatsalihakset v√§istyv√§t sivuille kohdun kasvaessa raskausaikana.¬†Vatsan sein√§m√§n ja vatsalihasten v√§liss√§¬†oleva j√§nnesauma (linea alba) venyy.
  • Erkaumasta puhutaan kun suorat vatsalihakset eiv√§t synnytyksen j√§lkeen palaudu ja¬†niiden¬†v√§liin j√§√§ pysyv√§ rako. T√§rke√§√§ on my√∂s j√§nnesauman kimmoisuus. Normaalitilassa j√§nnesauma on kimmoisa ja toimii mm. voiman v√§litt√§j√§n√§ vatsan alueen lihasten v√§lill√§.¬†
  • Toisinaan palautumista on syyt√§ tukea lempeill√§ vatsalihasliikkeill√§, jotka toki ovat hyv√§ksi vaikka erkaumasta ei k√§rsisik√§√§n.¬†
  • Yleisi√§ oireita ovat mm. vatsan p√∂mp√∂tys, huono ryhti tai virtsankarkailu¬†mik√§li¬†lantionpohja ja vatsan lihakset eiv√§t toimi yhteisty√∂ss√§ kuten niiden pit√§isi.
  • MALTTIA! ūü§ó Jos lantionpohjaa / syvi√§ vatsan lihaksia ei ole aiemmin treenattu, anna itsellesi aikaa l√∂yt√§√§ lihakset ja vahvistaa niit√§. Kuntouta keskivartalo¬ģ -valmennuksessa olemme pyhitt√§neet koko ensimm√§isen viikon lantionpohjalle.

Katso ohjeet erkauman testaamiseen!

Testaa vatsalihasten erkauma ja vatsalihasten välisen jännesauman aktivoituminen äitiysfysioterapeutti Sari Helmisen opastuksella. 

 

Harjoitus 1:
Opettele oikea hengitystekniikka

Hengityslihaksemme pallea on yhteydessä vatsalihaksiin ja lantionpohjaan. Erkauman kuntoutus lähtee lantionpohjasta, sillä lantionpohjan lihaksilla ja poikittaisella vatsalihaksella on sama hermotuksen lähde.

Lantionpohjan lihasten aktivointi sytyttää poikittaisen vatsalihaksen toimimaan. Lihasten yhteistyö on tärkeä löytää ja tunnistaa synnytyksen jälkeen.

Ensimmäinen erkaumaa kuntouttava harjoitus on hengitysharjoitus. Kuuntele videolta miksi ja tee hengitysharjoitus kanssamme!