Voimaa ja kontrollia keskivartaloon vain 10min / päivä treeneillä! Aloita TÄNÄÄN!

Eroon virtsankarkailusta

Jan 20, 2019

Synnytyksen jälkeinen virtsankarkailu, tiputtelu tai lirahtelu on aihe, mistä mielummin vaietaan. Se on epämukavaa, hävettävää ja vaikuttaa luonnollisesti naisen itsetuntoon. On ikävää varustautua lenkille lähtiessä pikkuhousunsuojalla ihan vaan varmuuden vuoksi

Lantionpohjan lihasten tehtävä

Lantionpohjan lihakset tukevat lantion elimiä ja pitävät sisäelimet oikeilla paikoillaan. Lantionpohjan lihakset kontrolloivat myös virtsarakkoa sekä suolta, jotta me voisimme kontrolloida virtsaa, ulostetta sekä ilmaa. 

Lantionpohjan lihasten ja syvien vatsan lihasten kunto vaikuttaa seksielämään monella tavalla. Liian kireät lantionpohjan lihakset saattavat aiheuttaa yhdyntäkipuja. Jos lantionpohjaan ei saada kunnon kontrollia, tai siellä on jatkuva jännitys päällä, vaikuttaa sekin siihen, kuinka tunnemme. Lue lisää lantionpohjan vaikutuksesta seksielämään.

virtsankarkailu synnytyksen jälkeen

 

Mitä on virtsankarkailu

Virtsankarkailussa pieni määrä virtsaa pääsee karkaamaan tahtomattamme. Yleisimmin se tapahtuu ponnistuksen yhteydessä, tai aivastaessa tai yskäistessä. Se voi tapahtua myös silloin, kun tarve virtsaamiseen on kova, juuri ennen vessaan ehtimistä.

Raskauden aikana kasvava vauva ja kohtu aiheuttavat virtsarakolle kovan paineen. Tämä saattaa aiheuttaa virtsankarkailua raskausaikana. Yllätyksenä saattaa tulla se, että synnytyksen jälkeen virtsankarkailu jatkuu. (Synnytyksen jälkeisestä virtsankarkailusta kärsii useampi kuin jopa yksi kolmasosa naisista, joten et ole asian kanssa yksin!)

Miksi virtsankarkailu jatkuu synnytyksen jälkeen

Raskaus ja synnytys rasittavat lantionpohjan lihaksia ja moni nainen tuntee jatkuvaa tarvetta virtsata, etenkin synnytyksen lähestyessä. Lisäksi lantionpohjan lihakset löystyvät hormonien vaikutuksesta. Edellä mainitut muutokset valmistavat naisen kehoa tulevaan synnytykseen ja nämä muutokset tulisi myös huomioida kehon palautumisessa raskauden ja synnytyksen jälkeen. 

Myös alatiesynnytys rasittaa lantionpohjan lihaksia, erityisesti ponnistusvaihe, jolloin voimakas kudosten venyminen saattaa johtaa niiden repeämiseen. Tämä saattaa johtaa virtsan- tai ulosteenkarkailuun tai jopa kohdun- tai emättimen laskeumaan.

Lue lisää lantionpohjan lihasten ongelmista Mehiläisen blogista. 

virtsankarkailu

 

Ei enää Tenoja varmuuden vuoksi!

Yleisin tapa hoitaa virtsankarkailua on lantionpohjan lihasten vahvistaminen. Lantionpohjan lihakset voit tunnistaa yksinkertaisella tunnistusharjoituksella

Synnytyksen jälkeen lantionpohjan harjoitukset on suositeltavaa aloittaa mahdollisimman pian. On kuitenkin hyvä muistaa, että koskaan ei ole liian myöhäistä ja hyviä tuloksia on saatu jopa eläkeikäisillä naisilla! Pyri ottamaan lantionpohjan lihakset mukaan arkeen ja jännittämään ne aina ennen yskäisyä, aivastamista tai nostaessasi vauvaa tai esim. kauppakasseja. 

Lantionpohjan lihasten harjoittelun on tutkitusti todistettu parantavan virtsankarkailua ja harjoittelun vaikutusten jatkuvan jopa vuosia harjoittelun lopettamisen jälkeen. 

Lantionpohjasta lähtee myös koko keskivartalon tuki ja liike, joka tekee sen tarkoituksenmukaisen toiminnan äärimmäisen tärkeäksi koko kehon toiminnan kannalta.

Olemme halunneet osaltamme varmistaa, että lantionpohjaa tulee harjoitettua monipuolisesti, turvallisesti ja oikein, jonka vuoksi yksi pääasioista, mihin keskitymme Nordic Fit Mama 1 verkkovalmennuksessamme on lantionpohjan tunnistaminen. Valmennuksen tuloksena monet ovat päässeet eroon virtsankarkailusta (ks. Inarin tarina), pienentäneet vyötärönympärystään, saaneet startin terveellisimpiin elämäntapoihin ja ottaneet kehonsa taas itselleen. 

Nordic Fit Mama 1 -valmennuksen kaiken materiaalin ja harjoitukset läpikäynyt ja hyväksynyt Mehiläisen gynekologi Tuuli Soini suosittelee lantionpohjan harjoittelua kaikille: "Toistaiseksi ei ole olemassa leikkausta, joka voisi korjata heikon lantionpohjan, eli jumppa on must!", muistuttaa Tuuli.

Lisätietoa ja helppoja, kotona arjessa tehtäviä harjoituksia saat liittymällä Nordic Fit Mama yhteisöön!

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.