Lantionpohjan salaisuus

lantionpohja
lantionpohjan toiminnan yhteys itsetuntoon

Lantionpohjan toiminta vaikuttaa mieleemme mm. itsetunnon kautta. Mutta ennen kuin pureudumme nykyihmisen vaivoihin ja mitä lantionpohjan yhteydestä mieleen nykyisin tiedämme, mennään ajanlaskussa taaksepäin. Noin viisi miljoonaa vuotta sitten esivanhempamme alkoivat vähitellen kulkea kahdella jalalla. Kehon painopiste muuttui. Vatsan takaseinämä laskeutui ja muodostaa sen, mitä me nyt kutsumme lantionpohjaksi. Lihakset ovat samat kuin aikaisemmin mutta niiden tehtävä on muuttunut: nyt ne kannattelevat sisäelimiämme, erityisesti kohtua ja virtsarakkoa.

Lantionpohjaa voi syystä pitää naiseuden ytimenä. Siellä piilee kohdun lisäksi emätin ja klitoris. Siellä nainen tuntee seksuaalista nautintoa. Sen kautta nainen synnyttää. Ei mikään ihme, että lantionpohjan toiminnalla on yhteys itsetuntoomme ja toisaalta mielemme hyvinvointi vaikuttaa lantionpohjan toimintaan.

Lantionpohjan lihakset pitävät myös virtsan rakossa ja ulosteen suolessa. Jos ne eivät toimi kuten pitäisi, voi seurauksena olla näiden eritteiden karkailua.

Lantionpohjan yhteys varpaista leukaniveliin

Tutkijat ovat nyt havainneet, että lantionpohja on yhteydessä myös muihin lihaksiin, leukaan ja varpaisiin asti. Aivotutkijat ovat huomanneet, että aivojemme etukeskipoimu on erikoistunut lantionpohjan tahdosta riippumattomien lihasten hallintaan.

Kuten hengitykseemme, me voimme vaikuttaa myös lantionpohjan lihaksiimme mutta suurimmaksi osaksi niin keuhkojemme toiminnasta vastaavat lihakset (kuten pallea ja alavatsan lihakset) kuin lantionpohjamme lihastrampoliinikin ovat jatkuvasti töissä. Silloinkin kun emme kiinnitä niihin huomiota.

Yläpäämme ja alapäämme ovat siis yhteydessä. Lantionpohjan kunto ei kuitenkaan vaikuta vain fyysiseen toimintakuntoomme vaan myös mieleen.

Lantionpohja ja ahdistus

Virtsankarkailusta kärsivistä yli puolet kärsii ahdistuneisuudesta ja reilu kolmannes masennuksesta.

Pissanlirahtelu, ulosteen karkailusta puhumattakaan, aiheuttaa ymmärrettävästi stressiä ja ahdistusta ja vaikuttaa itsetuntoon. Lisäksi siitä aiheutuu häpeää, joka on ihmisen tunteista tuhoisin. 

Tilannetta pahentaa se, että stressaantuneen kehon lihakset ovat kireät - myös alapäässä. Kireät lantionpohjan lihakset voivat toimia yhtä huonosti kuin liian löysät. Lisäksi niistä voi seurata kipua erityisesti alaselän ja pakaroiden alueella ja kireys heijastua jopa leukaniveliin aiheuttaen esimerkiksi hampaiden narskuttelua.

Siksi kehossaan kireyttä tunnistavien tulisi aloittaa lantionpohjansa huoltaminen sen rentouttamisesta.

Lantionpohjan rentouttamisen oppiminen voi olla alku koko kehon rentoutumiselle. Lue tästä 11 vinkkiämme lantionpohjan rentouttamiseen.

Iloa ja nautintoa lantionpohjasta

Lantionpohjan toiminnan häiriöt haittaavat elämäämme suuresti mutta alapäähämme ei tulisi suhtautua vain ongelma-alueena. Se on myös ja erityisesti mielihyvän ja elämänilon tyyssija, jonka vaaliminen on olennaista naiseutemme kannalta, kuten lantionpohjan lähettiläs Coco Berlin sanoo kirjassaan Pussy Yoga.

Lantionpohjaansa kannattaisi siis tutustua, sillä jos sitä ei tunne, siihen on vaikeata saada yhteys. Se ansaitsee huomiota ja huolenpitoa. Tärkeää on pitää mielessä, että alapään huollon tulee sisältää sopivassa suhteessa treenaamista ja rentouttamista

Lue lisää lantionpohjan lihasten vahvistamisesta ja kokeile rentoutumisharjoitusta vaikka heti.

Hiljattain saamamme palaute Kuntouta keskivartalo® -valmennukseen osallistuneelta äidiltä kuvaa hyvin miksi lantionpohjaan ja sen toimintaan kannattaa tutustua:

"Opin tuntemaan kehoani paremmin synnytyksen jälkeen. Oma keho ei tunnu samalta kun ennen synnytystä ja se on pelottanut. Tämä valmennus on helpottanut sitä tunnetta. Tunnen itseni vahvemmaksi ja varmemmaksi. Valmennus lisäsi itsetuntoa. Tunnistin itseäni monessa asiassa joka toi tunteen, etten ole ainoa ajatuksieni kanssa. Jos en olisi tätä valmennusta käynyt niin en olisi varmaan tehnyt lantiopohjan harjoituksia, jos tunnen itseäni oikein ne olisivat vaan jäänyt tekemättä vauva-arjen keskellä. Olen oppinut tosi paljon."

Tutustu lantionpohjasi toimintaan osallistumalla kiitettyyn lantionpohjan treenihaasteeseemme. Haaste on myynnissä rajoitetun ajan 11.-24.10. Lue upeita palautteita millaisia tuloksia eri ikäiset naiset ovat saaneet osallistuttuaan 4-viikon verkkovalmennukseen!

Lähteet:

Coco Berlin: Pussy Yoga

Science Daily

kegel8.co.uk

Tilaa Nordic Fit Maman uutiskirje

Liity Nordic Fit Mama äitien yhteisöön. Saat kuukausittain  ajankohtaista tietoa äideille, treeni- ja ravintovinkkejä sekä rahanarvoisia etuja.  

Ei roskapostia. Emme koskaan anna tietojasi muualle.