9 vinkkiä ujuttaa lisää kasviksia ruokavalioon

kasvikset terveet elämäntavat vihannekset
Vihannesten lisääminen ruokavalioon

9 vinkkiä ujuttaa lisää kasviksia ruokavalioon 

  1. Ensimmäinen vinkki on varmistaa, että jääkaapissa ja/tai pakastelokerossa on AINA tarjolla vihanneksia. Osta siis jokaisella kauppareissulla kasviksia (pussi porkkanoita, kaalinkerä, tomaatteja, kurkkua). Muista myös pakastevihannekset. Ne ovat edullisia ja helppokäyttöisiä. Omat suosikkini ovat vihreät pavut ja kukkakaali-, parsakaali-pakasteet.
  2. Tee diili itsesi kanssa: ennen kuin laitat suuhusi mitään, laita sinne ensin jotain vihannesta. Vaikka minitomaatti tai pala kurkkua.
  3. Makeanhimoon kokeile tätä: osta pussi pieniä makeita omenia (Pink lady tms). Syö omena kun tekee mieli karkkia tai keksiä. Odota sitten viisi minuuttia. Himo saattaa olla kadonnut. Hedelmä on aina parempi vaihtoehto kuin puhdas sokeri. Kokeile myös äkkimakeaa xylitolipurkkaa tai -pastillia.
  4. Käytä napostelutarvetilanteet hyväksesi. Esimerkiksi elokuvailtaa varten tee itsellesi kasvisvati. Kerää siihen lempivihanneksiasi (kirsikkatomaatteja, kurkkua, miniporkkanoita). Syö ensin ne ja sitten vasta sipsit, jos ne vielä himottavat. Saat joka tapauksessa täytetyksi kasvisten syöntikiintiötä. Popcorn on muuten sipsejä parempi vaihtoehto. Paahda ne kuitenkin itse. Mikropopcornit ovat epäterveellisiä.
  5. Korvaa joskus pasta ja riisi esimerkiksi vihreillä pavuilla tai vaikka nopeasti vokatuilla kesäkaali- tai kiinankaalisuikaleilla. Tai tee porkkana- tai kesäkurpitsaraaste, johon lorautat hieman oliiviöljyä ja ripottelet yrttisuolaa päälle.
  6. Ota tavaksi tutustua johonkin uuteen, ennestään tuntemattomaan kasvikseen. Tunnetko esimerkiksi bimi-parsakaalin, mustajuuren ja Padrón paprikat (Pimientos de Padrón)?
  7. Suosi reseptejä, joissa kasvikset soittavat ensiviulua. Aasialainen keittiö on niitä täynnä. Ihania reseptejä löydät Parhaat kasvisreseptimme-blogista.
  8. Muista keitot. Keitot ovat yksi parhaista keinoista lisätä kasvisten määrää ruokavaliossa ja ne sopivat hyvin myös painonhallintaan, sillä keittojen neste täyttää vatsaa ja saat siten vähemmän kaloreita kuin kiinteätä ruokaa syömällä.
  9. Muista maustaminen! Kasvisliemikuutioilla saat lisää makua keittoihin ja oliiviöljytilkka aateloi kasviksen kuin kasviksen. Valkosipuli, chili ja yrtit tekevät esimerkiksi haudutetuista porkkanoista herkkua. Muista, ettei kasviksia pidä keittää väljässä vedessä vaan ne voi kypsentää vaikka paistinpannulla, jossa on vettä vain puoliväliin. Tarkkaile kuitenkin, etteivät ne pala!

Ja lopuksi tärkein: älä stressaa vihannesten lisäämisestä! Tee se, mihin pystyt. Aseta kohtuulliset tavoitteet ja muista, että pienet muutokset johtavat kestävämpään tulokseen, kuin liika kunnianhimo. Etene siis porkkana ja minitomaatti kerrallaan ja kiitä itseäsi aina, kun olet tarjonnut kehollesi ja mielellesi terveellistä ravintoa!

 

Tilaa Nordic Fit Maman uutiskirje

Liity Nordic Fit Mama äitien yhteisöön. Saat kuukausittain  ajankohtaista tietoa äideille, treeni- ja ravintovinkkejä sekä rahanarvoisia etuja.  

Ei roskapostia. Emme koskaan anna tietojasi muualle.