MAKSUTON juoksu-tietoisku 22.6. 🏃🏼‍♀️ Ilmoittaudu mukaan!

Kohdunlaskeuma

Kohdunlaskeuma on yleinen vaiva. Siitä kärsii noin 5-10% naisista ja joka viides ikääntyneistä naisista. Syy on yleensä raskauden ja synnytyksen veltostuttamat lantionpohjan lihakset. Pahimmillaan vaiva on kuitenkin vasta 20-30 vuoden päästä ensimmäisestä synnytyksestä eli usein vaihdevuosien aikaan, jolloin sitä pahentaa estrogeenin vähenemisestä aiheutuva kudosten löystyminen.

Täysaikainen raskaus ja vaikea synnytys (esimeriksi imukuppi ja pihtisynnytys) lisäävät laskeuman riskiä mutta sitä esiintyy myös keisarinleikkauksella synnyttäneillä.

Mikä kohdunlaskeuma on?

Lantionpohjan lihakset ja sidekudokset kannattelevat kohtua. Näiden heiketessä kohtu painuu alaspäin emätintä kohti. Pahimmassa tapauksessa kohtu pullistuu kokonaan ulos vaginasta.

Miten kohdunlaskeuma oireilee?

Lievä kohdunlaskeuma voi olla oireeton. Vaivan edetessä laskeutunut kohtu aiheuttaa painon- ja paineentunnetta alapäässä. Joskus kohdun voi jopa tuntea sormillaan esimerkiksi vessassa käydessään. Pullistuma saattaa hankautua rikki ja aiheuttaa vuotoa.  Tihentynyt virtsaamistarve ja vaikeus virtsata sekä ulostamisongelmat ovat yleisiä oireita. Myös yhdyntäkipuja voi esiintyä.

Miten kohdunlaskeuma havaitaan?

Diagnoosi laskeumasta tehdään gynekologisessa sisätutkimuksessa.

Miten laskeumaa hoidetaan?

Tärkein hoito on ennaltaehkäisy. Pian synnytyksen jälkeen olisi hyvä kuntouttaa raskauden löystyttämää lantionpohjaa.

Treenaamisella saa kuitenkin hyviä tuloksia myöhemminkin, vuosien, jopa vuosikymmeniä synnytyksen jälkeen, ellei varsinainen laskeuma ole vielä ehtinyt kehittyä.

Lantionpohjan treenaus olisi hyvä ottaa osaksi pysyviä hyvinvointirutiineja, sillä lihakset vaativat säännöllistä jumppaa.

Myös painonhallinta on tärkeää, sillä vatsaontelon paine lisää laskeuman riskiä.

Vatsantoiminnasta olisi myös hyvä huolehtia, sillä ummetus on riskitekijä.

Vaihdevuosi-ikäisillä paikalliset, limakalvojen kuntoa ylläpitävät estrogeenivalmisteet voivat tuoda apua sillä kuivat ja ohuet limakalvot pahentavat laskeumaan liittyvää epämukavuutta.

On myös olemassa emättimeen asettavia laskeumarenkaita, jotka auttavat. Vaikeissa tapauksissa, ennen kuin päädytään kirurgin veitsen alle, voidaan kohtua tukea sisäisesti verkoilla.

Viimeinen keino on leikkaus. Se tehdään yleensä tähystyksellä emättimen kautta. Usein päädytään samalla kohdunpoistoon, vaikka se ei ole laskeuman korjaamisen kannalta välttämätön.

Ennaltaehkäisyn tärkeys 

Kuten niin monessa vaivassa, myös kohdunlaskeumissa ennaltaehkäisy tuottaa parhaan tuloksen.

Nordic Fit Maman Lantionpohjan treenihaasteen harjoituksilla kuntoutat lantionpohjan lihaksia ja ennaltaehkäiset mm. mahdollista myöhempien ikävuosien kohdunlaskeumaa.  Neljän viikon haasteen aikana opitaan sekä treenaamaan, että rentouttamaan lantionpohjaa. Haasteen harjoitukset vievät päivästä vain noin 10 minuuttia ja voit treenata milloin ja missä sinulle parhaiten sopii.  Mukaan pääset vain pullakahvien (4,90€) hinnalla! Ilmoittaudu mukaan tästä.

Lähteet: Terveyskirjasto

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.