6 vinkkiä alapään hoitoon synnytyksen jälkeen

alapää intiimihygienia jälkivuoto synnytys
Alapään hoito synnytyksen jälkeen

Eräs kirjailija kuvasi synnyttämistä sanomalla, että se on kuin kurpitsan kakkaisi. Ja eihän se lapsi sieltä pienestä raosta aivan jälkiä jättämättä ulos tule. 

Synnytyksen jälkeen oma alapää saattaa tuntua jopa hieman pelottavalta

Ensimmäiset vessareissutkin ovat usein koettelemuksia. Miten sitä taistelutannerta oikein hoitaisi?

Ensinnäkin on hyvä muistaa, että synnytys on dramaattisuudestaan huolimatta luonnollinen tapahtuma. Alapää paranee kyllä ja useimmiten yllättävän nopeastikin. Kehomme on itseään jatkuvasti korjaava organismi. Siksi repeämät  paranevat nopeammin kuin välilihan leikkaushaavat. Alla kuusi vinkkiä alapään hoitoon synnytyksen jälkeen. 

1. Lämmin vesi vilkastuttaa verenkiertoa

Alapään hoito aloitetaan sairaalassa hoitajien ohjeiden mukaan. Kotihoidossa tärkeää on jokaisen wc-käynnin jälkeen tehtävä alapesu. Siinä on käsisuihku suureksi avuksi. Suihkuta vettä myös häpyhuulten väliin.

Lämmin vesi vilkastuttaa verenkiertoa, mikä nopeuttaa paranemista. Mutta jos turvotusta on paljon, voi viileä vesi tuntua paremmalta, sillä se laskee turvotusta. Jos sinulle on tehty episiotomia, myös ilmakylvyt helpottavat kudosten paranemista. Saunassa voit käydä vapaasti. Muista kuitenkin varoa liian kovia löylyjä.

Muista: pesussa pelkkä vesi riittää! Saippuasta ja pesuaineista on pelkkää haittaa. Lue lisää alapään hoidosta kirjastostamme: Jokanaisen putkimies ja muita vinkkejä alapään hoitoon tai kuuntele podcast: Mistä johtuu alapään kutina ja arkuus.

Vuotoa on hyvä pitää silmällä. Äkillisesti lisääntynyt vuoto, isot hyytymät ja paha haju saattavat olla merkkejä kohtutulehduksesta. Jos havaitset jotain outoa, ota heti yhteys neuvolaan.

2. Pidä huolta hygieniasta - vaihda side usein

Side on vaihdettava usein, jokaisella vessareissulla. Valitse hengittäviä siteitä. Ja aina kun mahdollista, tuuleta alapäätäsi. Imettäessä se saattaa olla hankalaa, sillä imetys saa kohdun supistelemaan ja lisää vuotoa. Mutta esimerkiksi kotitöitä tehdessäsi on hyvä kulkea välillä ilman pikkuhousuja.

3. Vältä istumista tai muita hankalia asentoja

Älä istu pitkiä aikoja, jos alapäässä on haavoja ja ompeleita. Hakeudu esimerkiksi imettäessäsi tai vauvaa pullolla ruokkiessasi asentoon, jossa paine ei kohdistu jalkoväliin.

Vältä liian voimakasta liikuntaa kunnes keho on kunnolla toipunut synnytyksestä ja ota vatsalihasten erkauma huomioon liikunnan aloittaessasi. 

4. Ota rennosti

Ota elämä mahdollisimman rennosti. Sinä ja kehosi olette käyneet läpi suuren mullistuksen. Te molemmat tarvitsette aikaa toipumiseen. Rento asenne ja armollisuus itseä kohtaan helpottaa arkea uudessa elämäntilanteessa. Myös omille tunteille on hyvä antaa aikaa ja niistä kannattaa keskustella kumppanin tai tarvittaessa asiantuntijan kanssa. 

5. Lantionpohjan lihasten harjoittelu edistää alapään toipumista

Lantionpohjan lihasten harjoittelu kannattaa aloittaa mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen. Säännöllinen harjoittelu ehkäisee virtsankarkailua ja laskeumia (myös tulevaisuudessa) sekä edistää oman kehon ja seksuaalireaktioiden tunnistamista. Hyväkuntoiset lantionpohjan lihakset tukevat lanneselkää sekä lantion elimiä ja  huolehtivat virtsan-, ilman- ja ulosteenpidätyskyvystä. 

Hyväkuntoisilla lantionpohjan lihaksilla on iso rooli arjessa, ne ovat voimakkaat ja toimivat yhteistyössä muiden lihasten kanssa. Hyvin toimivat lantionpohjan lihakset aktivoituvat ennen pinnallisia lihaksia mm. ponnistustilanteissa. Viimeistään synnytyksen jälkeen on hyvä opetella tunnistamaan ja treenaamaan lantionpohjan lihaksia. Tärkeää on osata myös rentouttaa lantionpohjan lihakset. Lisäksi hyvän ryhdin hallinta ja yleiskunnosta huolehtiminen ovat tärkeitä palautumista tukevia seikkoja. Kaikkeen tähän saat apua asiantuntijoiden kanssa laaditusta Kuntouta keskivartalo® -verkkovalmennuksestamme.

Voit lukea lisää lantionpohjan treenistä raskauden ja synnytyksen jälkeen + tee lantionpohjan tunnistamisharjoitus artikkelista: Treeni raskauden jälkeen

6. Aloita seksielämä kun kudokset ovat parantuneet

On hyvin yksilöllistä mikä on hyvä ajankohta seksielämän aloittamiselle synnytyksen jälkeen. Seksin harrastamisen voi aloittaa, kun verinen vuoto on päättynyt ja välilihan ja emättimen alueen kivut ovat poissa. Älä pelästy, ensimmäinen yhdyntä saattaa olla kivulias. Muista kuitenkin, että seksi on muutakin kuin yhdyntää. Se on yhteyttä ja läheisyyttä ja niitä kannattaa vaalia, vaikkei yhdyntä houkuttelisikaan. 

Erityisesti imettävät äidit voivat käyttää liukuvoidetta ja mahdollisesti estrogeenivoidetta vahvistamaan kuivia ja ohuita limakalvoja ainakin siihen saakka, kun oma kuukautiskierto ja hormonitoiminta palautuu. Lisää seksin aloittamisesta synnytyksen jälkeen ja useimmiten kysyttyjä kysymyksiä asiaan liittyen podcastissa: Seksi ja kehon muutokset synnytyksen jälkeen.

Tilaa Nordic Fit Maman uutiskirje

Liity Nordic Fit Mama äitien yhteisöön. Saat kuukausittain  ajankohtaista tietoa äideille, treeni- ja ravintovinkkejä sekä rahanarvoisia etuja.  

Ei roskapostia. Emme koskaan anna tietojasi muualle.